Kombinera god och hälsosam mat

Så fort folk tänker på mat funderar de på om de antingen ska äta hälsosamt, eller gott. Det är väldigt vanligt att folk tänker så, men faktum är att det faktiskt går att äta både gott och hälsosamt. En väl lagad måltid är garanterat så mycket godare än en sliskig pizza eller hamburgare på något snabbmatställe.

Varierad kost är nyckeln till god hälsa
Fisk är exempelvis väldigt nyttigt och något som blivit väldigt populärt och vanligt bland svenska hushåll är lax. Det är nyttigt och samtidigt väldigt gott. Ugnsstekt lax, med potatis och sås är en ganska svårslagen måltid. Fisken är proteinrik och dessutom full av omega 3, omega 6 och fiskoljor. Potatis och sås är också nyttigt i rimliga mängder. En måltid som denna är mycket hälsosam och de flesta skulle nog hålla med om att den är god.

Nyckeln till att äta hälsosamt är att äta riktiga lagade måltider och mångsidig och varierad kost med komponenter från alla de olika näringsämnena. Det gäller att ha med både protein, kolhydrater, fetter, vitaminer och mineraler. För att se till att så mycket utav dessa ämnen finns med i dina måltider gäller det att de innehåller så många olika råvaror som möjligt. Det är hälsosam kost och är framför allt oftast god. Se bara till att ta vad du tycker om och det borde inte vara några problem med att fixa en god och hälsosam måltid.God mat behöver absolut inte vara onyttig.

När det kommer till att äta allsidigt gäller det att man täcker vissa delar. När det gäller proteiner är det viktigt att fä i sig alla av de essentiella aminosyrorna som proteiner byggs upp utav för att klara en dag. Kött innehåller vanligtvis alla. Med kött blir det därför enkelt att fylla proteinkvoten, men om man inte äter kött kan man behöva äta många utav de proteinrika produkter som finns på marknaden så som linser, bönor och dylikt.

Långsamma kolhydrater
När det kommer till kolhydrater gäller det att få i sig mer långsamma kolhydrater än snabba, exempelvis mer stärkelse än druvsocker. Det kommer att kunna utsöndras mer kontrollerat och hålla dig pigg under än längre tid. När det kommer till fetter gäller det att få i sig både mättade och omättade fettsyror som är viktiga för att din kropp ska fungera. Det gäller även att få i sig mineraler och vitaminer som får kroppens funktioner att fungera bättre.